فهرست

فراخوان

روستاها و عشایر دوستدار کتاب

با كتابداران

مسئول کتابخانه علامه دهخدا چالسرا طی یادداشتی بررسی نمود؛

کتابخوانی و فضای مجازی، فرصت یا تهدید

مسئول کتابخانه عمومی علامه دهخدا چالسرا ایلام، طی یادداشتی به بررسی فرصتها و تهدیدهای کتابخوانی و فضای مجازی پرداخت.



 
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، فرشته قبادبیگی، مسئول کتابخانه عمومی علامه دهخدا چالسرا ایلام طی یادداشتی به بررسی فرصتها و تهدیدهای کتابخوانی و فضای مجازی پرداخت.
وی در این یادداشت اشاره نمود: «همانطور که میدانیم از عصر کنونی و شرایط حاکم بر آن بعنوان عصر سرعت بخشی در تبادل اطلاعات یاد می شود و ویژه گی بارز آن ، دستیابی صریح و سریع به یافته های علمی و آموزشی است ، وجود شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نقش مهمی در زندگی روز مره انسان امروزی ایفا می نماید و تصمیمات و برنامه ریزی های متعدد کاری ، فرهنگی ، علمی ، اجتماعی و اقتصادی با سرعت عمل بالایی به سمت و سوی استفاده از این فرصت می رود و با این رویکرد مقوله کتاب و کتابخوانی هم به لحاظ موقعیت پیش آمده ، و هم ضرورت اهمیت شرایط کنونی، نمی تواند از این تحول فراگیر بی تاثیر باشد لذا با استفاده تاثیر گذار از فضای مجازی فرایند کتاب و کتابخوانی اظهار موجودیت نموده است هرچند از این ظرفیت می توان بعنوان یک فرصت برای پوشش اقشار جامعه و گرایش آنان به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بهره گیری نمود ولی علیرغم تاثیر گذاری آن در انتقال دانش،  آگاهی وتغییر نوع نگاه افکار عمومی به سوی گرایش به کتابخوانی می توان  تهدید های ناشی از این دوران گذار، در برخورد با کتابخوانی را  از نظر دور نداشت این تهدیدها در مواردی که در این یادداشت به اجمال به آنها اشاره می گردد تبلور خواهد یافت.
۱.کودکان و نوجوانان بیشتر وقت خود را با بازیهای موبایلی و رایانه ای می‌گذرانند و این روند فاصله آنان را با کتاب و کتابخوانی بیشتر می نماید 
۲.خانه نشینی بواسطه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تهدید دیگری است که باعث شده که کتاب و کتابخوانی را تحت تاثیر خود قرار دهد و از علاقه و انس بیشتر بچه ها به کتاب کاهش و برای مدتها آنان را از کتاب دور می گرداند ،  این در حالیست که با وجود پدیده کرونا و تعطیلی مراکز علمی آموزشی ، کتابخانه ها هم به لحاظ ماهیت فعالیت شان متاثر از این رویه گردیدند هرچند تلاشهای موثری صورت گرفته تا از طریق فضای مجازی این خلاء پر و زمینه حضور کتابخوانان تسهیل گردد ولی تا رسیدن به آن ایده آل مطلوب فاصله وجود دارد تا انس با کتاب و کتابخوانی به نحو مطلوب ترمیم گردد
۳. نوع نگاه خانواده ها بیانگر این موضوع است که با توجه به عدم آموزشهای منسجم برای آمادگی فرآیند کتابخوانی در بستر فضای مجازی به نوعی دوری گزینی از کتاب در این فضا منجرو موجب بی رغبتی جامعه هدف شده و سر گرمی های مجازی بر روی گرایش به کتابخوانی سایه انداخته است.
۴. با توجه به گستردگی حیطه ی عمل در فضای مجازی و لزوم توجه به همه جانبه نگری در برخورد با کتابخوانی ایجاب می نماید کتاب در سبد نیازها ی روزانه به نحویی که پاسخگوی کتابخوانان در گروه های مختلف سنی باشد تأمین گردد چون در حال حاضر حجم بالایی از برنامه های سرگرم کننده اوقات فراغت بچه ها را در این فضا پر نموده که نوعی بی علاقگی به کتابخوانی را القا می نماید۵. از زمانی که پای شبکه های اجتماعی به زندگی خانواده ها باز شده است نقش کتاب و کتابخوانی به نوعی کمرنگ شده و فضای مجازی جای همه چیز را گرفته است در این راستا باید متناسب با نیاز عصر امروزی و تقویت منابع مورد نیاز،  هم دست اندرکاران و هم خانواده ها و والدین، با جدیت به میدان آمده و برای ایجاد علاقمندی در فرزندان ، آنان را به مطالعه کتاب تشویق نمایند و پیشگام ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دراین عصر و  جامعه ی تشنه دانش و آگاهی باشند ،قطعا طی این مسیر در توجه ویژه به کتاب و کتابخوانی ممکن و شدنی است»